برای بازاریابی محتوا از کدام فرمتهای محتوایی استفاده کنیم؟، اینکه کدام سبک محتوا برای برند شما مناسب است، به هدف، هویت، لحن و حوزۀ تخصصی برند شما برمیگردد. بهترین پیشنهاد این است که با توجه به این موارد، از بین فرمتهای زیر یک یا چند فرمت را انتخاب کرده و روی آنها سرمایهگذاری کنید.
1. پست وبلاگ
به جرئت میتوان گفت پستهای وبلاگی بهترین منبع برای پیشبرد استراتژی سئو هستند. حتی میتوان این فرمت محتوایی را پایه و اساس استراتژی بازاریابی محتوا دانست. چون مسئول جذب ترافیک ارگانیک از موتورهای جستجو هستند.
برای نوشتن یک پست وبلاگ، ابتدا باید به کلمه کلیدی آن محتوا فکر کنید و حول آن کلمه، محتوای متنی جذاب تولید کنید. فراموش نکنید بعد از نوشتن پست وبلاگی باید آن را با توجه به قوانین سئو بهینه کنید.
2. اینفوگرافیک
اینفوگرافیک یک قالب محتوایی است که با ترکیب تصاویر، وکتورها، گرافیکها و تایپوگرافی، اطلاعات را به شکل بصری به مخاطب انتقال میدهد. کارکرد اینفوگرافیک توضیح یک مفهوم یا آمار به شکلی سریع و عینی است. به طوری که فرد بدون هیچ تلاشی فقط پیام را نگاه میکند و متوجه موضوع میشود.
3. ویدئو
حتماً میدانید که در سالهای اخیر برای رقابت در بازار آنلاین، تولید محتوای ویدئویی اهمیت زیادی دارد. 80 درصد از مردم موقع تحقیق دربارۀ محصولات، به دنبال ویدئو میگردند (منبع). توضیح بیشتر لازم نیست. ویدئو ابزاری عالی برای جلب توجه مخاطب در همۀ پلتفرمهاست، برای همین حتماً فکری به حال آن بکنید!
4. کتابهای الکترونیکی
کتابهای الکترونیکی یک فرمت محتوایی نسبتاً قدیمی است که هنوز هم محبوبیت خود را حفظ کرده است. اما نقش کتاب الکترونیکی در بازاریابی محتوا چیست؟ کتابهای الکترونیکی به مخاطب برند شما کمک میکنند در مورد موضوع محتوا عمیقتر شود و نکاتی دسترسی داشته باشد که در پست اصلی وبلاگ به آنها پرداخته نشده.
5. پست شبکههای اجتماعی
پست شبکههای اجتماعی میتواند محتوای منتشر شده در کانالهای دیگر مثل وبلاگ را تبلیغ کند. البته این تنها راه برای استفاده از شبکههای اجتماعی نیست. این بحث آنقدر مفصل است که در قالب چند مقاله قابل بررسی است. به طور کلی میتوان گفت هدف از پست برای شبکههای اجتماعی، ایجاد ارتباط با مصرفکنندگان و تحریک آنها برای تعامل بیشتر با برند است.
6. بازاریابی ایمیلی
بازاریابی ایمیلی یکی از استراتژیهایی است که بهترین ROI را در دیجیتال مارکتینگ دارد. چون امکان تقسیمبندی بسیار دقیق مخاطب در آن وجود دارد. همچنین نتایجش به شدت قابل پیشبینی هستند. میتواند با استفاده از قالبهای مختلف ایمیل و ابزارهای ارسال خودکار ایمیل مثل نرمافزار CRM به اهداف بازاریابی مختلفی دست پیدا کنید.
7. وبینار
وبینار فرصتی عالی برای ارتباط با مشتریان بالقوه و آموزش آنهاست. با برگزاری این رویدادهای زنده، هم میتوانید نوعی محتوای صوتی و تصویری تولید کنید هم در لحظه به سؤالات مشتریان پاسخ دهید.
8. پادکست
سه چهار سال است که بازار پادکستها خیلی داغ شده. بنابراین پیشنهاد میکنیم بیخیال این یک مورد نشوید و حتماً روی آن حساب باز کنید. درست مثل پست وبلاگی، تولید پادکست راهی ساده و کاربرپسند برای ارتباط مداوم با مخاطبان هدف شماست. تولید پادکست نسبت به گزینههای مشابه مثل ویدئو آسانتر و ارزانتر است
9. بازاریابی محتوا از طریق Paid Ad
به عنوان یک بازاریاب محتوا تا وقتی سئو و جذب ارگانیک مخاطب هست، نباید بیش از حد به تبلیغات پولی تکیه کنید. با این حال، هنوز هم تبلیغات پولی میتواند بخشی از استراتژی بازاریابی محتوای شما باشد. این فرمت محتوایی شتاب بیشتری به شهرت برند شما میدهد و میتواند در کوتاهمدت، سرنخهای زیادی را به سمت شما روانه کند.