شما قبل از اینکه گوینده خوبی باشید، باید شنونده خوبی باشید، شنونده خوب بودن کار سادهای نیست. بسیاری از فروشندگان سوالات مشتریان خود را بدون پاسخ میگذارند و برخی از آنها با چند سوال سطحی یک راهکار غیر منطقی را به مشتری پیشنهاد میدهند. شما قبل از اینکه گوینده خوبی باشید، باید شنونده خوبی باشید تا حس خوب را به مشتری منتقل کنید، نکات زیر به شما کمک خواهد کرد تا شنونده خوبی باشید. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.
صحبت را قطع نکنید
،وقتی رو در رو مکالمه میکنیم، با استفاده از علائم ظاهری به مخاطب میفهمانیم که هنوز حرفهایی برای گفتن داریم اما در مکالمات تلفنی نباید با پریدن وسط حرفهای مشتری به او بفهمانیم حرف هایمان تمام نشدهاند.حرف خود را نگه دارید تا مشتری حرفش تمام شود. از بیصبری و یا بیادبی بپرهیزید.
نشان دهید که به سخنانشان گوش میدهید
سعی کنید حتی با گفتن یک «بله» به مشتری اطمینان بدهید که حرفهایش را میشنوید.
سعی کنید صداهای اطراف را کم کنید
با اجتناب از ایجاد صداهایی مانند تایپ، خشخش، صدای رادیو و تلویزیون، کاری کنید که مشتری متوجه شود توانسته است توجه کامل شما را به خود جلب کند. اگر در یک اتاق شلوغ کار میکنید، یک اتاق کنفرانس رزرو کنید تا با خیال راحت و بدون سروصدا با مشتری صحبت کنید.
زمانبندی خوبی داشته باشید
زمان مناسبی را برای تماس گرفتن انتخاب کنید. در روزهای عادی بین 9 صبح تا 5 عصر و در روز پنجشنبه از 8 صبح تا 10 ظهر بهترین زمان برای زنگ زدن است.
حس مثبت بودن را منتقل کنید
نگذارید طرف حس کند که فقط میخواهید محصولتان را بفروشید! حتی اگر واقعا قصدتان همین است. شروع مکالمه با جملههایی از قبیل سلام چطوری …. .ممکن است به نظر بیادبانه برسد. کلماتی از قبیل کلمات زیر میتواند در مکالمه حس خوبی را به مشتریان منتقل کند
- بینظیر
- مسلما
- خوش آمدید
- شگفتانگیز
- این باعث خوشحالی من است.
- البته
- بلافاصله
- مشکلی نیست
- اون رو برای شما پیدا خواهم کرد
- قطعا
- مطمئن باشید
- لطفا
- متشکرم
- بسیار عالی است
بیش از فروش به دنبال ایجاد رابطه باشید. بهترین راه این است که صادق بوده و حرفهای مثبت بزنید. از نام خود برای برقراری ارتباط استفاده کنید. به مشتری توجه کامل داشته باشید.
خاتمه با یک سبک درست
تمام این کارها هیچ ارزشی ندارند مگر اینکه شما تماس را خوب به پایان برسانید. تمام جوانب بحث را بررسی کرده و از مشتری برای زمانی که به شما اختصاص داده، تشکر کنید.